Amerika, Sevres Andlaşması Və "Ermənistan" Sərhədləri
1919 Yanvar ayında yığıncaqlarına başlayan Paris Barış Konfransında
Birləşmiş Amerikanın Osmanlı Dövlətiylə əlaqədar fəaliyyətlərini,
Sevres Əvvəli və Sevres Sonrası deyə ikiyə ayırmaq lazımdır. Dünya Müharibəsini sona çatdıran barış (sülh) andlaşmalarını (müqavilə) hazırlamaq üzrə 1919 Yanvar
ayında yığıncaqlarına başlayan Paris Barış Konfransında Birləşmiş
Amerikanın Osmanlı Dövlətiylə əlaqədar fəaliyyətlərini, Sevres Əvvəli
və Sevres Sonrası deyə ikiyə ayırmaq lazımdır. Başqa bir deyişlə,
birincisi 1919-cu ili əhatə etməkdə, ikincisi də 1920-ci ilə aid
olmaqdadır. Bu iki dövrdə Amerikanın Türkiye[1] ilə əlaqədar
fəaliyyətlərinin ortaq nöqtəsi, Ermənistan faktorunun hər iki dövrdə də
ağırlıqlı bir ünsür təşkil etməsidir. Tək bu ortaq faktorun
xüsusiyyəti, 1919 və 1920 illərində, yenə bir-birindən bir fərqlilik
göstərməkdədir. 1919-cu ildə söz mövzusu olan, xüsusilə və "mücərrəd"
olaraq bir siyasi məqsəd və ya bir siyasət fəaliyyəti olduğu halda,
1920′de, Amerika üçün söz mövzusu olan isə, bir andlaşmağa söykənən
"konkret bir fəaliyyət", və ya bir icradır. Bu icra isə, Sevres
Andlaşmasının 89′uncu maddəsi uyğun olaraq, "Ermənistan"a Türkiyədən
qoparılıb verilən torpaqların, yəni "türkiyə-Ermənistan" sərhədinin
çəkilməsi səlahiyyətinin və ya vəzifəsinin, Amerika Respublika
başçısına, yəni Woodrow Wilsona verilmiş olmasıdır. Bu araşdırmamızda,
Sevres əvvəli dövr, yəni 1919 ili üzərində çox dayanmayacağıq.
Bilindiyi kimi, bu dövrün türkiyə-Amerika münasibətləri, daha doğrusu
Amerika ilə Milli Mübarizə arasındakı münasibətlər baxımından ən
Əhəmiyyətli hadisəsi, "Ermənistan problemi" haqqında hesabat
hazırlamaqla vəzifələndirilən General Harbord Missiyasının, 20 Sentyabr
1920 Sivasda Atatürk ilə etdiyi və 3-4 saat davam edən görüşmələrdir.
Harbord Missiyası mövzusu kifayət qədər araşdırıldığı üçün, biz bu mövzu üzərində çox durmayacağıq[2].
Yalnız bu qədərini ifadə edək ki, Amerikanın "Ermənistan" mövzusu üzərinə
əyilməsi, Başçı Wilsonun "Milliyyətlər" qanunu səbəbindən və Amerikan
ictimaiyyətin ağır təzyiqi altında ortaya çıxdığı kimi, yenə bir çox
kömək quruluşdan və Erməni iddiasını dəstəkləyən quruluş və
siyasətçilərin təhriki ilə, mövzunun, 1919 İyunundan etibarən Paris
Barış Konfransının gündəminə girməsiylə bir dinamika qazanmışdır.
Erməni
iddiasını dəstəkləyən bəzi quruluşların və eyni zamanda Amerikanın
rəsmi kömək quruluşlarının, Rusiya Ermənistanı ilə Türkiyə
sərhədlərində 700-800 min Erməni mühacirin yığıldığını iddia etməsi,
bunların aclıqla qarşı-qarşıya qaldıqlarını və bunlara kömək edilməsi
lazım olduğunu bildirmələri və ayrıca, İngiltərənin də, şübhəsiz
"Ermənistan yükünü", "Amerika hambalı"nın kürəyinə yükləmək məqsədi
ilə, Ermənistandakı qüvvətlərini 1919 Avqustundan etibarən çəkəcəyini
bildirməsi, bir tərəfdən Erməni mühacirlərinə kömək problemini, digər
tərəfdən də qurulacaq "Müstəqil Ermənistanın özünü çölə (yəni Türklərə
qarşı) qarşı qoruması problemini ön plana çıxarmış və xüsusilə bu
ikinci nöqtə də, başdan bəri Ermənilərə qanad gərməyə həvəsli və
qərarlı olan Başçı Wilsonu Ermənistan üzərində bir Amerikan "mandat"ı
problemi ilə qarşı-qarşıya gətirmişdir.
Bu sırada Amerikan
Senatında, Başçı Wilsonun Avropa siyasətinə çox "bulaşdığı" yolunda
tənqidlərin artması və "inziva" (Isolation) siyasətinə dönülməsi
meyllərinin qüvvətlənməsi səbəbindən, Başçı Wilson, General Harbord
başçılığında böyük bir heyəti, Anadolu daxil, bölgəyə göndərərək,
"Ermənistan Mandatı"nı və olabiləcək problemlərini yerində
incələtmişdir. Harbord Missiyasının əsgəri xüsusiyyəti, Ermənistanın
xüsusilə çölə qarşı qorunmasının, Wilsonun başlıca narahatlığını təşkil
etdiyini göstərməkdəydi[3].
General Harbord, gəzintisinin
sonunda uzun bir hesabat hazırlayaraq bir nüsxəsini Parisdəki Barış
Konfransına, bir nüsxəsini də Amerikan Xarici işlər nazirliyinə
vermiştir[4].
General Harbord, raporunda[5], bir xeyli tərəfsiz
davranaraq, sadə Türklərin Ermənilərə hücum etmədiyini, bir çox
yerlərdə Ermənilərin də Türklərə hücum etməkdə olduqlarını
nümunələriylə ifadə etmiş və, yuxarıda da toxunduğumuz kimi, Ermənilərə
kömək quruluşları ilə Erməni iddiasını dəstəkləyən Amerikan
siyasətçiləri, Rusiya Ermənistanına sığınan Erməni mühacirlərin sayını
700-800 min olaraq iddia etdikləri halda, General Harbord bu miqdarın
300 min ətrafında olduğunu söyləmişdir.
Mandat mövzusunda isə,
"Erməni problemi Ermənistanda həll edilə bilməz" deyən Harbord, Fransa
və İngiltərə tərəfindən işğal edilmiş olmaları səbəbiylə, Suriya və
Mesopotamiya xaric, İstanbul və Rumeli (Trakya) daxil, bütün Osmanlı
İmperatorluğu torpaqları üzərində bir mandat rejiminin qurulması lazım
olduğunu irəli sürmüşdür.
Lakin bu ifadə, Harbordun, Amerikan
mandatı mövzusundakı optimizminin bir işarəsi deyildi. Generalın ifadə
etdiyinə görə, mandat rəhbərliyini üzərinə götürməklə Amerika, ən az
bir qurşaq boyu bu işə bulaşmış olacaqdı və əsgəri baxımdan da, dəyişən
şərtlərə görə, 25.000 ilə 200.000 arasındakı bir əsgəri qüvvədə bu
rejimi dəstəkləmək məcburiyyətində qalacaq, və nəhayət, mandat
rəhbərliyinin ilk beş ilində Amerikanın 756 milyon dollarlıq bir
maliyyə yükü də kürəyinə alması lazım olacaqdı.
Harbordun
hesabatından təxminən bir ay sonra, Amerikan Senatının, bir tərəfdən 28
İyun 1919 tarixli Versay Razılaşmasını və bir tərəfdən də, ona bağlı
olan BMT Sazişini təsdiqləməyi 19 Noyabr 1919′da rədd etməsi ilə,
Amerikanın "Erməni Mandatı" hekayəsi də sona çatırdı.
Çünki, Amerika BMTyə üzv ola bilmirdi. Halbuki "mandat" rejimləri BMTyə bağlı bir sistem idi.
Senatın
bu qərarı üzərinə, Amerika, dekabr ayı 1919′da Paris Barış
Konfransından çəkildi. Başçı Wilson, xüsusilə BMT Pak idini Senata
təsdiqləmək üçün bir neçə təşəbbüsdə daha oldusada, bütün təşəbbüsləri
müvəffəqiyyətsizliklə nəticələndi.
Lakin, başda İngiltərə olmaq
üzrə, Amerikanın Avropalı müttəfiqləri, Amerikanın və xüsusilə Başçı
Wilsonun yaxasını buraxmadılar.
Paris Konfransı, "Türkiyə
Problemi"ni, yəni Osmanlı Dövlətiylə ediləcək barışı 1920 Yanvar
ayından etibarən ələ aldı. Almasıyla birlikdə, "Ermənistan" mövzusu və
dolayısilə Amerika, təkrar gündəmə gəldi[6].
İngiltərə, Fransa
və İtaliya, yəni Barış Konfransının "Yüksək Şurası" ("Supreme
Council"), Fevral və Mart aylarında Londonda və Aprel ayında da San
Remoda (İtalyan Rivierasında) toplanaraq, Türkiyə ilə barışın
əsaslarını təsbit etmişlər. Amerika, San Remo yığıncaqları ilə
təmaslarını, Roma Səfiri vasitəsiylə davam etdirmişdir.
Yüksək
Şuranın London yığıncaqlarından sonra, Fransanın Vaşington Səfiri,
Amerikan Xarici işlər nazirliyinə verdiyi 9 Mart 1920 tarixli bir
notada, Türkiyə ilə barış mövzusundakı işlərin bir xeyli irəlilədiyini,
bu vəziyyətdə, Fransanın (Yüksək Şura Başçısı), Amerikanın "Şərq
Problemləri" ilə maraqlanıb maraqlanmadığını və ya bu problemlərlə
əlaqəsini davam etdirib Konfransa qatılıb qatılmayacağını öyrənmək
istədiyini bildirdi. Amerika isə, bu notaya cavabında, Müttəfiqlərin
Türkiyə ilə barış mövzusundakı düşüncələrini bilmədiyini söyləyincə[7],
Fransanın Vaşington Səfiri, 12 Mart 1920 tarixli bir nota ilə[8],
təsbit edilən bəzi əsasları Amerikan Xarici işlər nazirliyinə
bildirmişdir. Notaya görə, Türkiyə barışı mövzusunda Londonda təsbit
edilən əsaslar belə idi:
1) Türkiyənin Avropa sərhədləri, Midye-Enez xətti, lakin ehtimalla Çatalca tərəfindən Xətti olacaq.
2)
Türkiyənin Asiya tərəfindəki sərhəddi, şimalda və qərbdə Qaradəniz,
Marmara və Aralıq dənizi, şərqdə Ermənistan sərhədi (yəni müstəqil
Ermənistan), cənubda isə, Ceyhan Çayından başlayıb, Antep, Birecik,
Urfa, Mardin və Ceziresi İbni Ömərin şimalından keçən xəttdir.
3)
Padşah İstanbulda qala biləcək, lakin burada Padşahın gözətçi
qüvvətlərindən başqa qüvvət olmayacaq. Müttəfiqlər, Avropa Türkiyəsi
(Trakya) ilə Marmara və Boğazların cənubundakı bölgələri işğal etmə
haqqını məhfuz tuturlar.
4) Boğazlardan keçiş, müharibədə və
sülhdə sərbəst olacaq, bir Boğazlar Komissiyası qurulacaq və Padşahın
Boğazlar üzərindəki suverenlik haqqını, Padşah adına bu Komissiya
istifadə edəcək. Bu Komissiyada, bəzi şərtlərdə Amerika və Rusiya da
təmsil ediləcək. Komissiyanın başçısı ancaq böyük dövlətlərdən biri
olacaq.
5) Trakyanın Türklərə buraxılan qisimlərinin xaricində
qalan qisimlər Yunanıstana veriləcək, Edirnedəki Türklər ("Osmanlılar"
deyilirdi) üçün xüsusi zəmanətlər təmin ediləcək və Bolqarıstana da
Trakyada bir sərbəst liman veriləcəkdi.
6) Müstəqil bir
Ermənistan qurulacaq və bu dövlətin dənizə çıxışını təmin etmək üçün
də, Lazistanda (yəni Trabzon) özünə bəzi xüsusi haqqlar tanınacaq.
7) Türkiyə; Mesopotamiya, Ərəbistan, Fələstin, Suriya və bütün adalar üzərindəki haqqlarından imtina edəcək.
8-Aydın
bölgəsi xaric, İzmir bölgəsi, Padşaha bağlı olaraq Yunanıstanın
rəhbərliyinə veriləcək və İzmir Limanında Türkiyəyə də ayrı bir qisim
ayrılacaq.
Bundan sonra da Osmanlı borclarına aid bəzi maliyyə
hökmlər söz mövzusu olmaqda idi. Barış Konfransından çəkilmiş olmasına
və ancaq "uzaqdan müşahidəçi" statusunda olmasına baxmayaraq, Amerikan
hökuməti bu sülh haqqında bu fikirləri bildirdi[9].
1) İstanbul
bölgəsi xaricindəki Trakya torpaqlarının Yunanıstana verilməsini
Amerika qəbul etməklə birlikdə, bu bölgənin şimal qisimi xalqı Bolqar
olduğundan (!), Edirne və Kırklareli (Kırkkilise) və əhalisinin
Bolqarıstan sərhədləri içinə qatılmalıdır. Çünki Bolqarıstanın,
tamamilə Bolqarlarla məskun olan qərb torpaqları Serbiyaya
verildiyindən, Bolqarıstana edilən bu haqsızlıq Trakyada kompensasiya
edilməlidir.
2) Amerika, Ermənistan mövzusu ilə çox yaxında
əlaqədardır. Ermənistanın sərhədləri, Erməni xalqının qanuni (!)
istəklərini qarşılayacaq və asan və engelsiz bir şəkildə dənizə
çıxışını təmin edəcək şəkildə çəkilməlidir. Dənizə çıxışı təmin etmək
üçün Lazistanda Ermənistana xüsusi haqqlar tanımaq kifayət deyil.
Venizelos, bu bölgə Rumları adına, Trabzonun Türklərə verilməkdənsə
Ermənistana verilməsini seçdiyini bildirdiyinə görə, Trabzon, birbaşa
Ermənistana verilməlidir.
3) Amerikan hökuməti, əlində çox məhdud məlumat olduğundan İzmir mövzusunda görüş bildirə biləcək vəziyyətdə deyil.
4)
Köhnə Osmanlı imperatorluğu torpaqlarında nə şəkildə bir tənzimləmə
edilsə edilsin (kimə nə torpaq verilsə verilsin), Amerikan vətəndaşları
və şirkətləri, digər dövlətlərinkindən daha az uyğun vəziyyətdə
qalmamalıdır. Yəni Amerika, iqtisadi və ticari baxımdan, "Açıq Qapı" və
ya "fürsət bərabərliyi" qanununun tətbiq olunmasını istəyirdi.
Yığıncaqlarına
San Remoda davam etməkdə olan Şura, Amerikanın bu fikirlərinə verdiyi
cavabda[10], Türkiyə ilə ədalətli və qalıcı (!) əsasları əhatə edən bu
barış andlaşmasını, Amerikanın da imzalayacağı ümidini göstərdikdən
sonra, təsbit etdikləri və 12 Martda Amerikaya bildirdikləri barış
əsaslarını müdafiə edirdilər. Bundan başqa, Bolqarıstana Edirne və
Kırklareli (Kırkkilise) nin verilməsi xüsusundakı Amerikan istəyinə
qarşı da, özlərindəki statistik məlumatlara görə, bu iki şəhər və
əhalısının əksəriyyətinin Türk olduğunu ifadə edirdilər. Maraqlı bir
nöqtə də, Amerikanın Avropalı müttəfiqlərinin, Amerikan Senatının
Versay Andlaşmasını təsdiqləməyi rədd etməsinin mənasını hələ anlamamış
olmaları və ya anlamamazlıqdan gəlmələri idi. Müstəqil Ermənistan
mövzusunda Müttəfiqlərin də Amerika ilə eyni fikiri paylaşdıqlarını və
halhazır ehtiyacları və gələcəkdəki inkişafı (expansion) baxımından
"haqlı olaraq (!) iddia etdiyi" torpaqları Ermənistana verməyi ciddi
bir şəkildə arzu etdiklərini bildirməkdə idilər.
Problem bir al
- ver hekayəsinə çevrilmişdi. Avropalılar, gələcək Sevres Andlaşmasına
Amerikanı da bağlamaq və bu andlaşma ilə Yaxın şərqdə edəcəkləri
kompleks və təhlükəli tənzimləmədə Amerikaya da məsuliyyət yükləmək
üçün, Amerikaya şirin görünmənin hər cür səyini xərcləməkdə idilər.
Yalnız,
Müttəfiqlərin bu 27 Aprel 1920 günlü cavablarında, İzmir ilə əlaqədar
yeni şərhlər diqqəti çəkməkdə idi. İzmir ilə bəzi qonşu mahalların
(qəzaların) əhali əksəriyyətinin Rumlarda olması və Türkiyənin bu
Rumlarla pis rəftar etməsi səbəbiylə, İzmirin Yunan rəhbərliyinə
verildiyi ifadə edildikdən sonra, İzmirin bütün Anadolunun
iqtisadiyyatında əhəmiyyətli bir yer olması və İzmirin Yunanlılar
tərəfindən işğalının milli reaksiyalara səbəb olmasının, Türkiyə ilə
barışın tətbiq olunmasını qeyri-mümkün etməsə belə, çətinləşdirməsi
ehtimalı səbəbindən, İzmirin Padşaha bağlı hala gətirildiyi və eyni
zamanda Türklərə də İzmir Limanında imkanlar təmin edildiyi ifadə
edilməkdə idi. Burada "milli reaksiyalar" deyil duyulan narahatlıq
diqqəti çəkməkdədir.
Amerikanı Türkiyə ilə barış probleminə
"bulaşdırmaq" və mövzunun içinə çəkmək üçün, Aprel 1920 sonunda,
İngiltərənin suveren olduğu BMT də istifadə edilmək istəndiyi də
görülür. Çünki, San Remodan 27 Apreldə Amerikan Xarici işlər
nazirliyinə göndərilən uzun bir mesajda[11]., Ermənistan mövzusunda,
Amerika bir qərar vermə zəruriliyi və dolayısilə, Türkiyə sülhü ilə
qarşı-qarşıya buraxılırdı.
Prof. Dr. Fahir Armaoğlu
HAŞİYƏLƏR
1
- İstər Amerikan sənədlərində, istər Paris Barış Konfransı ilə əlaqədar
sənədlərdə, Osmanlı Dövləti, daim "Türkiyə" adı ilə zikr edildiyindən
və hətta 1920-ci ildə, sonradan Sevres Andlaşması adını alacaq
andlaşmanın adı daim "Türkiyə ilə barış" (Peace with Turkey, Peace
Setdement with Turkey) deyə zikr edildiyindən, biz bu araşdırmamızda,
Osmanlı Dövləti yerinə, Türkiyə deyimim istifadə etdik.
2 - Bu mövzuda bax: Dr. Fethi Tevetoğlu, Milli Mücadələdə Mustafa Kemal Paşa-General Haıbord
Görüşməsi, TÜRK KÜLTÜRÜ, Yıl VII, Sayı 76, Şubat 1969, s. 257-267; Yıl
VII, Sayı 77, Mart 1969, s. 321-334; Yıl VII, Sayı 80, Haziran 1969, s.
525-545; Yıl VII, Sayı 81, Temmuz 1969, s. 589-603. Bizim
araşdırdığımız Amerikan sənədlərində, General Harbordun hesabatının
mətni verilməkdə, lakin, başqa heç bir məlumat verilməməkdədir.
3
- Bütün bu inkişaflara aid Amerikan sənədləri üçün bax.: Papers
Relating to the Foreign Relations of the United States, 1919,
Vaşinqton, D. C., Government Printing Office, 1934, Vol. II, p. 817-841.
4
- General Harbord Missiyası, Başçı Wilsonun təsdiqi ilə göndərilməklə
birlikdə, əsasında Paris Barış Konfransı adına vəzifə yerinə
yetirmişdir. Bu səbəblə, 16 Oktyabr 1919 tarixli olan hesabatının
imzalı nüsxəsini Paris Barış Konfransına təqdim etmiş, imzasız bir
nüsxəsini də Amerikan Xarici işlər nazirliyinə vermişdir. Bu mövzuda
bax.: eyni qaynaq, Vol. II, p. 841, 24 nömrə. lu haşiyəsi.
5 -
Hesabatın mətni: eyni qaynaq, p. 841-889. Ayrıca bax.: Maj. Gen. Ceyms
G. Harbord, Conditions en the Neaı- East: Repon of the American
Military Mission to Armenia, U. S. Senata, 66th Congress, 2d Session,
Document Nömrə. 266; Vaşinqton, Government Printing Office, 1920; Brig.
Gen. Corc Van Horn Moseley, Mandatory tərifləyər Armenia: Report made
to Maj. Gen. Ceyms. G. Haıobrd, Senata, 66th Congress, 2d Session,
document Nömrə. 281, Vaşinqton Government Printing Office, 1920.
6
- Bundan sonrakı şərhlərimizi, bu qaynaqda iştirak edən sənədlərə
söykəyəcəyik: Papers Relating to the Foreign Relations ofthe United
States, 1920, Vaşinqton, D. C., Government Printing Office, 1936, Vol.
III, p. 748-809. Bu qaynağı bundan sonra qısaca "Papers… 1920/IU"
Şəklində zikr edəcəyik.
7 - Laurence Evans, United States Policyand the Paıtition ofTurkey, 1914-1924, Baltimore, The John Hopkins Press, 1965, p. 278.
8 - Notanın mətni: Papers… 1920/111, p. 748-750.
9 - Amerikan Xarici işlər nazirliyindən Fransız Səfirliyinə 24 Mart 1920 tarixli nota, Papers… 1920/III, p. 750-753.
10 - Romadakı Səfir Johnsondan Vaşinqtona 27 Aprel 1920 günlü teleqraf, Papel?1920/III, p. 753-756.
11 - Roma Səfirliyindən Waşingtona 27 Aprel 1920 günlü teleqraf, Papers&l920/M, p. 779-783. Qaynaq:yenidenergenekon.com
|