Famil Mehdi yaradıcılığında Qarabağ mövzusu
("Dilən, proffessor, utanma, dilən” kitabı əsasında)
Famil
Mehdi yaradıcılığından söz düşəndə onu əsasən publist kimi xatırlasaq
da, son dövrdə çap olunan "Dilən professor, utanma dilən” şerlər kitabı
sözün əsil mənasında Famil Mehdi poeziyasının varlığını böyük
həriflərlə təsdiq etdi. Bizə məlumdur ki, şair bədii yaradıcılığla 50
ildən artıq bir vaxtdır ki, məşğul olurdu. Dəfələrlə onun poeziyası
ədəbiyyatşünaslar tərəfindən qiymətləndirilib, 20-yə dək kitabı müxtəlf
dillərə tərcümə olunub.
Şairin
poeziyasının oxucular tərəfindən sevilməsi onun poeziyasında xalq, onun
əzab-ağrıları, vətənə, torpağa bağlılığından irəli gəlir. Ancaq "Dilən
professor utanma dilən” şerlər kitabında mövzular daha təsirli,
düşündürücüdür.Kitaba daxil olan çerlər müəllifin içindən gələn
yanğıdan qidalanır.Əsasən 90-cı illərdə yazılan bu şerlərin
müvzusu,Qarabağ faciəsi- yurd-yuvasından didərgin düşmüş
yurddaşlarımızın dərdi, şəhidlərimizin incik ruhu, sinəsi oğul dağlı
analarımızın ah-naləsi təşkil edir. Ancaq şair bu məsələlərə tənqidi
pafosla yanaşır. Bu mövzular günümüzün nəbzini tutduğu üçün daha
oxunaqlıdır. Məlum mövzular bu gün poeziyamızda yüksək yer tutur. Ancaq
Qarabağ mövzusuna Famil Mehdi öz həmyaşıdlarından fərqli yanaşir.Daha
doğrusu daha real yanaşır. Demək istədiklərini boyasız, yalansız verir.
Heç bir sətiraltı ifadələrə onun poeziyasında rast gəlinmir. "Mənim
Qarabağım mənim deyilsə” başlıqlı şer bu baxımdan daha təsirlidir.
Şerdə əsasən şair bu gün Qarbağsız olmamızı yuxarılarda oturanlarda
görürsə də ancaq özünü də qınayır. Şerdə güclü üsyan hissi özünü
göstərir. Şair, Qarabağ yoxdursa həyatın da onunçün yox olduğunu,
bitdiyini üsyankarcasına söyləyir.
Mənim Qarabağım mənim deyilsə,
Yadlar tapdağında inildəyirsə,
Bəs mənim dünyada kimim, nəyim var,
Bu günüm, nə də ki, gələcəyim var.
Yoxdur havam, suyum, güyüm, yerim də?!
Yoxdur Allahım da, peyğəmbərim də?!
Şerdə
hec nəylə əvəzolmaz yanğı və üsyan var. Şairi hec bir dərd bu qədər
əyə, sindıra bilməzdi. Elə də oldu.Bu sətirləri yazan, şəxs yaşaya
bilməzdi. Şair özü "Poeziya mənim ücün mübarizədir” adlı məqaləsində
yazırdı: "Bizim ən böyük dərdimiz Qarabağ dərdidir. Mən üzümü həyata
tutub dərdimi yazıram. Mənim ücün bu saat poeziya estetik tərbiyə
vastəsi deyil, mənim ücün poeziya mübarizədir. Mübarizədir- birinci
nüvbədə düşmənə qarşı, ikinci növbədə daxilimizdəki laqeyidliyə qarşı”.
Mübarizə şairin poeziyasının ana xəttini təşkil edir. Şairin
mövzularının fərqli olmasına baxmayaraq əsas ideya birdir: "Mübarizə
aparıb qalib gəlmək, ya da Qarabağsız yaşamamaq. Bu baxımdan "Necə
yaşayırsan, ay Famil Mehdi?” şeri düşündürücüdür.
Dünyada varın-yoxun,
Nə azın, nə də çoxun
Bircə Qarabağdı, o da ki, getdi.
Daha Qarabağsız sən bu dünyada,
Zəhər içə-içə, dərd uda-uda
Niyə yaşayırsan, ay Famil Mehdi?!
Şerdə
simvolik olaraq yalnız özünü qınayan şair əslində üzünü bütün
Azərbaycan xalqına tutaraq, Qarabağsız yaşadığları ücün onları qınayır.
Bu gün Qarabağsız yaşamasına
Nə şahın haqqı var, nə rəiyyətin.
Deyən
şair bütün xalqı müttəhimlər kürsüsinə əyləşdirir. Son dövr Qarabağla
bağlı hec bir poeziya nümunəsində bu cəsarətdə ifadə yoxdur. Müəllif
bəzən isə kef çəkən vəzifəpərəstlərə tənqidi pafosla deyir.
Bəli, Qarabağın ölüm çağında,
Millət Nəf dağında-keyf damağında.
Şerin
sonunda yenidən şair "Necə yaşayırsan, ay famil Mehdi?”-deyə öz-özünə
sual verir. Bu sualdan çox həqiqətlər aydınlaşır. Əslində Qarabağsız
şair yaşamırmış.
Yaşasan yandırar, oda yanardın,
Kimsə çağırmazdı "goreşən” səni.
Yaşasan, meydanda at oynadardın,
Ölmüsən, oynadır "goreşən” səni.
Famil
Mehdinin son dövr şerlərində üsyan hissi daha çox və güclüdür. Müəllif
"Mənim Qarabağım mənim deyilsə”, "Zamanın üzü qaradır”, "Qaçqınlar
ölməyin aman günüdür”, "Körpə qaçqın”, "Mənim qaçqın anam Bakıda öldü”
şerlərində kəskin tənqidi notayla çıxış edərək hadisələri, günümüzün
faciələrini üsyankarcasına əks etdirmişdir. ”Mənim Ağdamımı kim satdı
Allah!” (1995) şerində müəllif Ağdamın Mədinə, Məkkə qiymətdə olduğunu,
Ağdamın Azərbaycanın şöhrət tacı olduğunu yana-yana eyni zamanda qeyzlə
qəzəbdən boğula-boğula qeyd eləyir.
Ağdamın qiyməti – Turan qiyməti,
Turanı yaradan, Quran qiyməti,
Qarabağ qiyməti – ölkə qiyməti,
Mədinə qiyməti, Məkkə qiyməti.
Bəs kimlər qopardı bu qiyaməti?
Kim satdı qızılı mis qiymətinə?
Kim satdı qılıncı biz qiymətinə?
Kim satdı ipəyi bez qiymətinə?
Kim satdı günəşi köz qiymətinə?
Kim satdı vicdanı öz qiymətinə?
Vuruldu özünün xəyanətinə?
1995-ci
ildə onlarca suala cavab axtaran şair 1998-ci ildə "Getdi Qarabağım,
haray, ay haray” şerində üsyanı ilə bərabər bir az da bədbinləşirdi, bu
dünyada özünə yer tapa bilmirdi.
Çəkilin, əkilin, itilim-gedim,
Mat olum, at olum, it olum, gedim,
Açılsın qarşımda yollar, keçidlər,
Ulayım səsimə səs versin itlər.
Mənim düz işimi tərs eyləyən çox,
Ömrümü, günümü pərsəkləyən çox.
Məzarım üstündə rəqs eyləyən çox
Sırtıq nitqləri eşidənim çox...
Şürtük nitqləri eşidənim çox
Nədən harayımı eşidənim yox,
Vətən fəryadımı eşidənim yox!
Qaçqınlıq
mövzusu Famil Mehdi poeziyasında fərqlidir. Müəllifin "Körpə qaçqın”
(1995) "Qaçqınlar ölməyin aman günüdür”.(1995) "Mənim qaçqın anam
Bakıda öldü”. (1994) şerlərində qaçqınlıq həyatı, qaçqın iztirabı,
vətən həsrəti, torpaq sevgisi ön plandadır.
Şairin "Körpə
qaçqın” şeri "Mənim qaçqın anam Bakıda öldü” şeri ilə səsləşir,
üst-üstə düşür. Müəllif şerdə valideyinlərini itirmiş qaçqın uşağının
obrazını canlandırır. O. Böyük məharətlə körpənin daxili dünyasına baş
vuraraq, onun yaşantılarını, əzab, iztirablarını poetik, sadə bir dillə
oxucusuna çatdırır. Dünyada elə əslində yetim, yurd- yuvasından
didərgin düşənlərdi. Famil Mehdi uşağın taleyinə acıyır, özünü onunla
müqayisə edir. Və əsil həqiqəti dərk edir.
Sən anasız, mən anasız-mənim anamı
Dərd öldürdü, Səninkini düşmən gülləsi,
Sən də qaçqın, mən də qaçqın- qaçqın dünyanın
Dərdi sənin, qəmi mənim, kefi özgənin.
Bu
uşağ şairdən fərqqlidir, çünkü o uşağ hələ yuxulara inanır, şairinsə
yuxulara da belə inamı, gümanı qalmayıb.Şairin anası daha böyök əzabdan
ölüb. Şairin anasıVətən, yurd deyə ölüb.
Mənim qaçqın anam Bakıda öldü,
Öldü "Ağdam” deyə, Qarabağ deyə,
Bakı da həmin Bakı deyildi,
Bəs niyə yanmadı qara bəxtliyə?!
Ölür, vətən deyir, yurd deyir anam,
Yurd düşmən əlində, vətən dardadır.
Bəlkə, haray çəkim, ay dad, ay aman,
Bu millət hardadır, bu xalq hardadır?!
(Mənim qaçqın anam Bakıda öldü)
Şair
bu misrası ilə minlərcə anaların,didərginlərin vətən həsrəti ilə can
verənlərin əzabını əks elətdirir, bəzən isə üsyan edirdi.
Elçin
Mehrəliyev "Mənim Qaçqın anam Bakıda öldü” şeri haqqında yazır: "Famil
Mehdi ocağından uzaqda dünyadan köçən ana haqqında da çox təsirli
yazmışdır. Başqa sözlə, şair konkret, çox tipik həyat hadisəsindən
təsirlənərək yazdığı şerdə qaçqın ananın doğma yurd həsrəti, doğma ocaq
nisgili faktı vasitəsi ilə ümumxalq kədərini ifadə edə bilmişdir. Lakin
şerin məziyyəti yalnız bu cəhət ilə izah edilə bilməz. Onun başqa bir
mühüm məziyyəti də vardır ki, bu da ananın yurd həsrəti fonunda şairin
torpaq itkilərimizin böyüklüyünü, sonsuzluğunu ifadə edə bilməsindən
ibarətdir. Bu mənada da dünyadan köçən ana obrazı Famil Mehdi şerində
son dərəcə təsirli və mündərəcəlidir; burada ana həsrəti nəyinki vətən
dərdidir, həm də ümumbəşəri bir kədər və həsrətdir: Ölür, Vətən deyir,
yurd deyir Anam,
Yurd düşmən əlində, Vətən dardadır.
Bəlkə haray çəkim: ay dad, ay aman,
Bu millət hardadır, bu xalq hardadır?!
Şer qaçqın ananın ölümünün doğurduğu kədərin ovunmaz, sağalmaz bir kədər olması fikri ilə başa çatır.
Sonuncu qaçqın da bu yer üzündə
Doğma od-ocağa qayıtsa belə,
Qaçqın ürəyində, qaçqın gözündə
Sərvlər göyərib boy atsa belə,
Mənim sərvlərim boy atmayacaq,
Mənim qaçqın anam qayıtmayacaq.
Mənim köçkün anam qayıtmayacaq.
Şairin
qaçqın həyatını əks etdirən şerləri çoxdur. Və şerlərin hər birində
müəllif qaçqınların ağır dərdlərini duyub, özününkiləşdirərək, daha
doğrusu bu həyatın içərisində olduğu və yaşadığı üçün daha təbii, daha
rial əks etdirə bilmişdir. "Qaçqınlar, ölməyin, aman günüdür” şerində
müəllif içindəki odu, alovu sözlərə sığdıra bilmir. "Yamandır yaşamaq,
urvatsız ölmək, yurd- yuvasız ölmək, elatsız ölmək” ifadəsilə ən
dözülməz məqama toxunur.
Özünüz didərgin, yol yorğunları,
Qəbriniz didərgin düşməsin barı.
Kəsib canı-cana calamaq niyə?
Calamaq, can verib, can almaq niyə?
Yamandır yaşamaq, urvatsız ölmək,
Yurd-yuvasız ölmək, elatsız ölmək.
Urvatsız ölənin yeri dar olur,
Yeri dar olanın ruhu xar olur.
Şerdə
şairin əsas ideyası isə yenə də yalnız mübarizə aparmaqdır. Bu xalqın
mübarizə aparıb, qalib gəlməkdən başqa əlacı yoxdur. Çünkü bu xalqın
"varlığı odlara qalanıb”.
Varlığı odlara qalananların,
Ağlamaq haqqı yox, gülmək haqqı yox.
Şuşası, Ağdamı talananların
Yaşamaq haqqı yox, ölmək haqqı yox!
Qaçqınlar, ölməyin, aman günüdür,
Ölməyin millətin yaman günüdür!
Deyərək,
bu gün heç kəsin söz verməyə haqqı olmadığını bir daha hər kəsə
xatırladır. "Artıq o günlər geridə qalıb, kim isə gözləməsin ki,
özgələr bizi xilas edəcək. Qalx Azərbaycan övladı”-, deyə digər "İrəli,
irəli ancaq irəli!” başlıqlı şerində hiddətindən yerə-göyə sığmır.
Qalx. Namus, qeyrət də ayaqlanıbdır,
Düşmən üstümüzə ayaq alıbdır.
Niyə dünya bizi nacis tanısın,
Ya qorxaq tanısın, acis tanısın.
Qalx, düşmən əlində vətən çırpınır.
Qayaya çırpılır, daşa çırpılır,
Qalx, qovaq göylərdən bu qara yeli,
İrəli, irəli, ancaq irəli!
Şairin
yaradıcılığının son nidası da İrəli, yalnız irəli -Qarabağa, Şuşaya
ifadəsi oldu. Heç olmasa şairin son sözlərini unutmayaq.
Vətənli ölülər, ölüykən diri,
Vətənsiz dirilər, diriykən ölü. : Mərziyyə Nəcəfova
|